Våga vara bättre eller dö mycket sämre

http://www.dn.se/kultur-noje/kronikor/sverker-sorlin-jan-bjorklunds-skolpolitik-leder-till-okade-klyftor-1.911809

Att ”utvecklas i den takt som passar dem” innebär inte att omotiverade elever ska få gå i skolan och inte göra någonting. Det innebär inte att man får välja att skippa prov och läxor pga att man inte är motiverad nog.

…Är folk verkligen så dumma?

Att ”utvecklas i den takt som passar dem” innebär att man ska ge extrahjälp till dem som behöver det, och att man ska låta motiverade elever vara just det och inte sakta ner dem för att man är rädd för att ”åtskilja”.

Att tugga på begreppet ”jämlik” är ungefär lika effektivt som den socialdemokratiska skolan. Vi har alla samma chans i skolan, det är det som är så fint med Sverige. Sedan är vi också alla olika, och detta upptäcks olika sent i livet. Vissa är inte teoretiskt lagda och behöver kämpa sig igenom skolan, medan vissa har det väldigt lätt för sig. Är detta en nyhet?

Att låta dessa två ”typer” av elever arbeta i olika tempon och på olika nivåer – vad är det konstiga? Det handlar inte om att de är ”ojämlika”, utan att de helt enkelt har olika kapaciteter. Vad man måste komma ihåg (och vad de rödgröna ständigt gör fel) är att ingen av dessa två ”typer” är bättre än den andra. Sverige behöver nya snickare, bagare och elektriker likväl som vi behöver nya läkare, matematiker och forskare.

Kunskap är essentiellt för ett välfärdssamhälle. Och att ”mäta kunskap” är att ta vara på den. Det är att locka fram den. Att bevara den. Kunskap är vad ett land behöver för att – guess what – minska klyftor, öka välfärden och skapa ett tryggt samhälle. Och folk snackar om segregering? Jag blir äcklad.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0