att vara eller att inte vara...
Jag antar att jag ska avsluta detta inlägg i sann Björklund-anda.
Liberala Hälsningar - Stina Vainio.
och ändå håller du inte med blondinbella - liberal nummer ett - om någonting? hmm....jag anar fake i luften.
gör jag inte?
skolsystemet till exempel, människors frihet att fatta viktiga val redan tidigt i livet..
ja, sedan diskuterade jag just den frågan med en jävla massa folk och insåg att tvång inte leder till ett mer utvecklad system, snarare tvärtom (då det snarare leder till att folk inte orkar med och får underkänt(hoppar av...)
vilket tvång pratar du om nu? gymnasiets linjer? Att exempelvis behöva läsa matte fast man tycker det är tråkigt och hellre vill göra något annat?
ja. klart att det ska finnas ämnen som man måste ha minst g i för att få ta studenten (typ som det är nu, matte, svenska, engelska a typ.) men man bör inte ha "linjer" som vi har idag... utan mer som i usa där man får välja enskilda kurser att läsa.
så hela ens framtid hänger på några dumma val man kanske gör som sextonåring? så man måste plugga upp allt annat som man tyckte var "tråkigt", men som man senare inser är nödvändigt? Eller just det, man kan ju kanske inte ens plugga upp det då eftersom de blåa inte vill ha kvar komvux... bra idé...
vilka vill ha bort komvux?
ja. det viktiga ligger i att det är DU som gör valen åt dig, inte staten. i dagens läge är det lättare att välja någon "slapplinje" för att få plugga så lite som möjligt, men om ansvaret läggs på individen tror jag att det öppnar upp för en större eftertanke. och hellre att man läser typ flumkurser och faktiskt tar studenten med minst godkänt i alla än att man hoppar av i tvåan pga för mycket stress.
Björklund! han är för rolig han.
nej, den tanken passar säkert utmärkt för målmedvetna och ambitiösa elever, men man får inte glömma att alla inte är små blondinbellor. pressen och stressen lär snarare öka när allt helt plötsligt läggs i händerna på en femtonåring. val ska dock alltid finnas, och gärna många sådana.
nej, jag tror snarare att det ges utrymme för utveckling om ungdomar får inse att de kan klara det själva. Att de själva har kontroll över sin framtid på ett tydligare sätt än vad det är idag. grejen är ju det att idag finns det inga val! du ska vara si eller du ska vara så, och känner du att du inte passar in så får DU allt ändra på dig...
valen är oändliga. skillnaden är att man snarare väljer intresseområde och resten av upplägget behöver man inte fundera på. det ger en bred, men intressebaserad utbildning vilket för det mesta leder till fler möjligheter efter gymnasiet än om man själv ska sätta ihop sin utbildning.
absolut inte. vad är det som säger att alla har samma intressen så länge det är inom de gränser som idag finns i skolan? Väljer du - som jag - den naturvetenskapliga linjen tvingas du tycka om svår matte till exempel. hade jag fått välja helt själv hade jag absolut inte valt att läsa till matte D, men jag vill ju samtidigt läsa t.ex kemi a och b. därför tvingas jag välja nv. hade det inte vart bättre om jag fick välja de ämnen jag vill läsa i stället för att låta dessa mattekurser dra ner mitt snitt?