varning för långt klago-inlägg

Jag är bara så jävla avtrubbad. Jag har ett slutprov i matte b imorgon på fyra härliga timmar, och jag har inte pluggat ett piss till det. Det värsta är att jag inte tänker göra det heller. Jag orkar bara inte. Jag orkar inte känna att det verkligen inte ger någonting. Det jag inte kan kan jag inte och kommer inte lära mig det heller. Lärare och andra livsnjutar-fascister kommer säga något i stil med att "allt går om man vill" men FUCK YOU!! Det går inte alls. Alla kan inte. Och att säga att det visst går om man "bara vill" blir bara deprimerande då man inser att inte alls kan det. Jag får väl bara G i matte b. Jag kanske bara blir någon medioker svensson-människa som jobbar som sjuksköterska med halvkass lön. Har jag tur kan jag i alla fall ha råd med ett kraftigt rep så att jag kan hänga mig.
ÅH, varför lever vi inte i en korrupt diktatur där man kan köpa sig utbildningar? Mer svågerpolitik till Sverige, tack!

Det är bara så frustrerande. Jag vet att jag kan rätt så mycket. Jag kan mycket mer än väldigt många jag känner (och inte känner). Men kunskap är inte värt ett skit nowadays sålänge de inte syns i form av några bokstäver på ett papper. Och kunskap. KUNSKAP. Kunskap är så jävla mycket mer än kvadreringsregler, världskrig och dativobjekt. Kunskap är erfarenhet. Det är personlighet. Det är sociala förmågor. Kunskap är inte att kunna saker, kunskap är att klara sig utan dem. 
Därför blir jag så glad av lärare som världens bästa Fredrik (som btw blir kickad, stupid las!!) som ser bortom prov och de pressade minuterna som vi ska bli dömda för. Jag kommer att få mvg i både historia och samhällskunskap (YES!) trots att jag i samhäll bara fått mvg på ett (två?) av tre (fyra?) prov. Det betyder inte att jag inte kan det bättre än många andra (eller jo, ibland. jag förstår fortfarande ingenting av samhällsekonomi, men okej..), men det är egentligen rätt diffust att döma en elevs förmågor efter endast prov. Skolan borde ha muntliga debatter om i princip allting man gör. Prov, visst. Men även muntligt. För att plugga till prov kan alla göra. Att plugga in ett årtal eller namn, skriva det på ett papper och glömma bort det en vecka senare, det är inte svårt. Att sätta in information i olika sammanhang, att se på dem ur ett eget perspektiv och bilda sig egna åsikter kring det, det är att ha kunskap om det. 

Det är visserligen svårt att göra inom matematik... och det är nog därför jag är körd. Jag har bara svårt att se hur matte kan spela så stor roll i ens framtida liv. I MITT framtida liv. Framför allt med den välutvecklade tekniken vi har. Nej. Dagens skolsystem suger och jag är glad att jag kommer att ha ett års paus från matte från och med i morgon. Fuck you. 


Kommentarer
Postat av: cornelia

haha härligt med all denna optimism ;) jag kommer nog också dö imorgon..

2010-05-31 @ 20:37:28
Postat av: Lisa

hate.to.say.i.told.you.so



du är en äkta samhällare

2010-06-01 @ 15:27:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0