well oh well

 
Egentligen tillhör jag gruppen som bara köper sådana här vitamin-drycker för att känna mig lite fashion (för hur wonderful det än är så är det fan inte fashion med vanlig cola, ledsen...) och struntar i att de egentligen är svinäckliga. Det är lite samma som med människor som dricker light-produkter - känns det inte lite pinsamt att de endast gör det för att de nån gång trodde de skulle bli smala om de gjorde det? Annars är det ju hur ologiskt som helst att börja dricka light eftersom det 1. är svinsvinsvinäckligt och 2. är den mindre vanliga varianten.
Å andra sidan är det ju precis så med dessa vitamin-tjafs också. De smakar utspädd köpesaft men oj, plötsligt var det coolt och då fan plågar vi oss med det! "Fashion is danger" som mina kära nya zeeländska vänner brukar säga.
I alla fall. Det jag ville säga var att jag ändå tycker att just denna smak (citron/lime) är rätt god. Inget som kan konkurrera ut min kära cola, men ändå gott.
Och så vill jag också säga att Tiny's webcam är grymt överexponerad och att mina naglar inte är orangea utan rosa. Period.


I wish I were blind when I see you with your man

Åååååååååååååååååååååååååååååååååååååååh...
Visst önskar jag att vi hade fred på jorden... Och om alla psykiska sjukdomar som får människor att tycka att det är ok att våldta och mörda försvann skulle jag bli väldigt lycklig. Jag önskar även att jag hade en katt eller att chips gjorde mig smal och frisk.
Men högst upp på min lista över saker jag skulle kunna karva bort mina fötter med en smörkniv för ligger att bli prinsessa. Jag vill vara kunglig! Jag vill ha ett tv-sänd bröllop med svindyr klänning och en miljon människor som skriker "kiss" när vi står på balkongen. JAG VILL! Snälla?
Jag har fällt många tårar av lycka idag, det är rätt sjukt hur jävla blödig jag är. Men de är ju så fina, William och Kate... och klänningen då! HUR vacker? Jag känner mig väldigt Svensk Damtidning, men vafan... Neka inte vad ditt hjärta säger åt dig. Bara ett tips.


Jag vet att han är lite skallig men DAMN, I want him! Och så vet ni ju att utseende inte betyder något! Det är ju faktiskt titeln som spelar störst roll i kärlek...


skål för bosse!


Jag vet egentligen inte varför, men det här tidningsurklippet har suttit på vårt kylskåp i kanske fyra år nu. Jag kommer ihåg hur jag fick den av någon (kanske Michelle?) när vi gick på Ljura och since then har den varit mig en trogen vän. Det är rätt skumt egentligen, men fan vad jag relaterar till Bosse. Jag älskar Bosse. Jag älskar hur Bosse skriver om sitt liv, framför allt. Ja, Bosse har nog blivit en del av mig. "Ja, ja, ja!" som Kvacki hade sagt. 


well they blew up a chicken man in philly last night

Egentligen är det ju helt sjukt hur jag kan vara helt down och sjuk i en vecka, tycka att allt och alla suger och att ingenting är värt att se fram emot.
Det är ännu sjukare att det räcker med en sekunds jävla lyssning av "reason to believe" eller annan valfri Springsteen-låt för att jag ska glömma allt det och tycka att livet är rätt neat ändå. Han ska fan få min högra axel för det. Det är han värd.

Varje gång jag lyssnar på honom får jag samma vilja att skriva en bibel om hur jävla fantastiskt han är. Hur pinsamt-emo-mycket han faktiskt betyder för mig. Men idag orkar jag inte, jag är ju trots allt sjuk...
Ni får faktiskt göra lite själva.

Btw så känner jag mig realtivt lugn efter att ha spenderat natten med att planera min framtid efter studenten (jag vet att det är ett år kvar, men DAMN det hindrar inte ångesten från att krypa in!). Jag säger bara couchsurfing 'cross the us. Billigt men mättande! Ett halvår av den varan och sedan lite plugg igen. Med "lite plugg" menar jag drygt fem år, ååhja...

Nej, nu skall jag drunkna i Nates ögon och Agent Coopers kaffe. Bara en sådan mix kan cure me.
xxx


magic cookie baker

       
Min syster är fan lycklig som har mig. NOTERA att jag har suttit och, för hand, plockat ut de blåa (och lite gröna och vita) strösselbitarna ur en strösselmix! Här lider jag för konsten, indeed!


låt lillebror va'!


Visserligen hatar jag Alex Schulman något enormt, men fan, här har en jävligt fin poäng. Jag hatar Pippi Långstrump och jag hatar Karlsson på taket för att de är äckliga jävla SKITUNGAR som inte är goda någonstans. Om alla världens kids bara kunde se på Bambi i stället, då fan skulle vi inte ha några problem med brottslingar...


om himlen finns är jag förlorad


och jag föll i dina armar


Det är just det som är så fint, att det verkligen aldrig slutar vara fint. Igår såg jag Sveriges stolthet, Mr. Hellström himself, live för sjunde gången. Jag minns den första som om den var igår... Det var jag, mamma och Lis i Västervik. Visserligen var jag nog lite mer kär i Ola Salo än i Håkan, men sjömanskostymer, Ramlar och såpbubblor tände någonting i mitt sjuåriga hjärta.

Andra gången var det Kalas, den väldigt pittoreska endags"festivalen" som hade någon slags modern folkparksturné genom landet vårat. Året var 2003, jag hade nyss fyllt 10 och "det är så jag säger det" var det finaste som existerade. Sjömanskostymen var kvar och såpbubblorna likaså. Och min bekväma plats längst bak i vimlet byttes för första gången ut mot kravallstaket (typ i alla fall...) och en extremt orolig vakt som pumpade mig full med vatten och öronproppar. Som jag såklart kastade ut för man är väl rock 'n roll va... 

Efter det har det blivit tre gånger i Flygeln här i Norrköping, en gång på Way out West i Gbg (trots att jag egentligen stod längst fram vid Flamingo-scenen och väntade på Flaming Lips. Wayne, sångaren i Flaming Lips, satt på scenkanten och viftade med benen och frågade oss "what the hell he was singin"...) och en gång på Scandinavium i Gbg.

Och så till det fina. Jag skulle omöjligt kunna rangordna dessa konserter eller värdera dem som "bättre" eller "sämre" för det finns liksom inte... Håkan Hellström är något så gudomligt och genuint att jag PÅ RIKTIGT tycker så jävla synd om dem som inte har fått känna magin som genereras ur mannens taniga manskropp. Den där diskbänkstragedin som talar till alla, inte bara till den som förstår. Kunde jag slita ut mitt hjärta skulle jag göra det och ge det till Håkan för allt han har gett mig genom dessa elva år tillsammans. Åh ♥  


Det senaste tillskottet


Snett, halvdant och omatchande. Jag älskar det.
Euphoria, take my hand


I'll see you in heaven if we both get in

Onsdagar är ju lätt den bästa dagen när det gäller tv-program. Inte för att det är onsdag idag, men det var det igår och kommer att bli det om sex dagar igen så jag tycker nog att det är relevant ändå... I alla fall. Något så ovanligt som fyra bra program visas, vilket sätter en tv-nörd-light som yours truly i en highway to heaven. Ett av de fyra bra programmen är "Från Sverige till Himlen" (visas på tvåan klockan halv åtta. Tro det eller ej, men tre av de fyra program jag snackar om visas på tvåan...) där Anna Lindman Barsk  lever i olika religioner. Religion är något som berör mig något enormt då jag rent generellt tycker att det är grymt läskigt och omodernt, och kanske är det därför jag dras till religion-relaterade saker som tjocka barn till tårtor. I alla fall.
Igår var hon hos en familj som var hedningar (=tror på asagudar) PÅ RIKTIGT. Fattar ni vilken absurd grej? Deras son (~2 år) heter Harald. Bara en sådan sak.
Varje torsdag firade de "torshelg" där de lagade massa mat och hade olika cermonier där de typ slog med en hammare (=mjölner) i golvet samtidigt som de ropade "Hell Tor!" eller slog stenar mot varandra och skrek "Hell Freja!". Blanda det med en massa sånger om dessa samt drickandet av vanlig folköl ur stora horn. Och det gjorde det på riktigt. Det är så galet absurt att jag inte riktigt kan greppa det, men okej.

Mitt i min smärre chock började jag ändå tänka att vafan! Vem är jag att värdera deras religion som mer absurd än "vanlig" kristendom, judendom, hinduism eller islam? Varför skulle det vara troligare att Gud, Muhammed eller Vishnu finns än Tor, Oden och Freja? Jag är lite rädd för hela den grejen, normaliseringen av tro.

Jag är väldigt, väldigt sen att erkänna att någonting med religion faktiskt är gott, men den här hedniska kvinnan och hennes man var så enormt varma och mysiga och framför allt självkritiska och hade förmågan att driva med sig själva och deras religion vilket är EXTREMT ovanligt bland religiösa människor. DET värderar jag så enormt högt, för FAN vad det är viktigt att kunna göra det! Sedan sade hon en del vettiga saker, till exempel att hedendomen stod ut bland andra religioner då den fokuserar på här och nu, livet vi faktiskt vet att vi har, och inte det vi eventuellt har när vi har dött. För är det något jag verkligen inte kan förstå med till exempel kristendomen är hur man kan viga sitt liv åt ett efterliv man inte ens vet finns. Fan vilken knäpp på näsan det blir när man dör och inser att det heligaste efter döden är maskar och larver liksom... Å andra sidan lär jag skämmas som en hund om jag dör och står där face to face med Gud... Men det kan jag ta, indeed. "In heaven all the interesting people are missing" var det en klok man som en gång sade, och visst har han rätt.

Nog om det. Better stop me now för jag kan verkligen go on forever om det här.
Ses snart, xx


damn i wish i was a lesbian


Den är SÅ bra! Så bra att jag typ önskar att jag vore en nedvärderad homosexuell som bär på så mycket ilska men ändå en massa kärlek. 'Cause I feel it, kinda.


Is it any wonder that I feel afraid?


in a time where love is only some lyrics in a childrens rhyme


the way we walk and talk and flirt

Jag har en ganska deppig dag. Tror att jag lider av vårdepression, eller i alla fall någon variant av vårångest. Det enda som jag på riktigt älskar med våren är vårkläder. Åh de är så fina!! 

Annars har jag idag inhandlat ett silvrigt paraply, tre ramar (something good is comin up!), nytt täcke (med stars and stripes, tönt), present till min lilla storasyster som fyller år snart samt påskris med svarta och vita fjädrar till mitt rum. Så jävla random shopping, jag vet.

Glasvegas nya (EUPHORIC /// HEARTBREAK \\\) är så JÄVLA bra! Framför allt "Stronger than dirt (homosexuality, pt.2)" som är så MEGA att jag får krupp och halsfluss och tbc på samma gång.

Om mindre än en vecka är det kärt återseende med Sveriges finaste man, lilla lilla Håkan. Det ska bli sjukt kul!

Ja, det här inlägget är ungefär lika random som min shopping. Men fan peeps, vi gillar ju random aight! Nu ska jag se på Djungelboken alternativt Aristocats. Ja, det är en sådan dag.


Dagens Doodle


Jag är en doodlare. That's what I do liksom. Kanske är det därför mina betyg börjar dala...


...


EUPHORIA, TAKE MY HAND

"Vad är det för fel på fel? Fel är forskningens, kreativitetens och idéernas vagga. Små misstag har lett till många språng inom läkemedelsforskning, små snedsprång har lett till många fantastiska works of art och fel har skapat liv och rentav helt nya arter av liv. Så låt folk ha fel. Låt mig ha fel när jag säger att Victoriateatern är unika i Sverige med sitt picnic-koncept. Det är ju mycket festligare om vi låter det vara så. Och tänk om jag har rätt, var det nån som ens tänkte på den möjligheten?

Ha fel, ljuga och göra bort sig – är fundamentet för att vara kreativ. Det är mitt första tips när jag håller i skrivarkurser. Mitt andra är att riva ut sidor ur anteckningsboken, tugga pappersbitarna till små hårda bollar och sen skjuta dessa genom ett ärtrör i nacken på den som sitter framför och skriver en bättre roman än en själv."

Fan vad jag älskar Emil Jensen och där var det sagt. 
För typ en timme sedan åt jag en Gorby's. Jag har inte ätit Gorby's sedan jag var typ åtta år. Med lukten kom minnena och med smaken slungades jag tillbaka tio år i tiden... 
Det har absolut ingenting med någonting att göra, men jag är helt jävla slut i huvudet. Ett filosofiprov och uppsatsskrivning på engelska does that to you.
Jag tappar inga trådar, jag slänger garnnystan omkring mig. Det är jag bra på, att göra albatrossar av en fjäder. Och ja, "albatrossar" i plural. En "albatross" har något att göra med golf också tror jag, men det kan jag ingenting om så jag ska inte uttrycka mig om det.
Men just det, jag älskar Emil Jensen. Där sade jag det visst igen.


sedlarna om stina får bestämma

...vilket jag såklart inte får. Helt ärligt hade nog världen vart en skum jävla plats om jag styrde den... I alla fall. De nya sedlarna presenterade idag (typ här) och jag är lite smått besviken. Hammarskjöld kan jag förstå (och så är han på 1000-lappen som knappt används liksom...) samma med Ingmar Bergman och Astrid Lindgren. De andra? BORING! Så, i stället för att klaga (eheh...) så tänkte jag hitta på mina egna sedlar. Så, om jag nu var den där (goda) diktatorn skulle våra sedlar se ut såhär;

1.
Alla vill ju ta på Martin Björk, och eftersom 20-lappen är det (förmodligen) mest använda sedeln är det ju GIVET att placera honom där.

2.
Alla vet ju att femtiolappen är den romantiska sedeln (se färgerna, rosorna och den allmänt betuttade looken på den där bruden som ingen vet vem det är...) och det tänker jag inte ändra på - snarare späda på! Nu är ju visserligen inte Noomi och Ola Rapace gifta längre, men vad gör det? De var en förjävla snyggt par och bör förevigas på denna kärlekens sedel.

3.  
Hundralappen är ju den allra folkligaste sedeln av alla - eller hur! Vad är då bättre än att pryda den med en helt vanlig svensk gumma? Ni vet, en sådan där urtypisk mormor som bakar (lite för torra) kanelbullar och stickar (lite för fula) tröjor men som man älskar mer än något annat! Det sker alldeles för lite hyllning av de vanliga människorna (vore jag Göran Hägglund hade jag kallat dem "verklighetens folk") och det vill jag ändra på! Jag ser en hel komers runt hundralappen - en ny nuna varje månad! Nominera din personliga hjälte! Fatta vilket samlingsvärde som skulle kunna växa till i dessa sedlar så småningom...

4.
Tvåhundralappen blir ju tillskottet till sedelfamiljen (vilket jag personligen ÄLSKAR!) så det var väl inte jättelångsökt att jag vill ha ett litet knubbigt bebisansikte på den! Frågar du någon i USA om de vet vem "William the laughing kid" är vet de troligen det. Vet de vem Evert Taube är? Njaa...

5.
På femhundralappen vill jag se Olle Palmlöf. Precis som med Martin Björk vill man ju ta på Olle, men eftersom han är en public service-kille och Martin är en lös komersiell snubbe så ska Olle vara lite exklusivare - femhundralappen it is!

6.
Och så till sist vår mest värderade sedel - tusenlappen. Som sann rojalist gråter jag bittra tårar över att det helt saknas kungligheter på de nya sedlarna - så skulle det då inte vara om jag fick bestämma! Men för att ändå flirta lite med republikanerna tänkte jag att vår kära Prins Daniel kunde vara en ypperlig gråzon. En man av folket, men ändå prins. En askungesaga och definitivt värd tusen kronor!

Åh... jag tar tillbaka det där jag skrev om att en värl under mitt styre skulle vara skum, den skulle ju vara helt jävla super dandy! Tills dagen kommer då jag styr får jag väl använda mig av de extremt opersonliga visakorten. Pfft...

maybe there's a god above but all i've ever learned from love was how to shoot somebody who outdrew you



got a napalm heart forever


TACK KENZA

   
den är så jävla snygg och jag är smurfigt kär. här ska fingås! tjing.


round are way

Har utöver dessa fyndat ett halsband för halva priset, en cute klänning och den perfekta långklänningen. Sedan hann jag också bli irriterad över att Monkis emilkeps bara finns i onesize och den är för liten för mitt stora huvud... Åh. Life's tough.

through the eyes of a blind girl

Klyschan säger ju att man ska ta en promenad för att rensa tankarna, men effekten uteblir alltid. Jag älskar dock att ta långa promenader ensam, helst i flera timmar och absolut inte iklädd träningskläder i någon ödslig skog. Nej, med bra musik i öronen och converse på fötterna gör jag my best thinking.

Jag älskar att döma folk på avstånd. Jag älskar att låtsas veta deras historier, vart de gått, vad de har vart med om och vilka tankar de tänker i hemlighet.

Jag tycket om att se killen som fastnat i 2003 med sitt gelédräggiga hår och truckerkeps stå och fiska i strömmen tillsammans med sin pappa. Jag älskar hur äkta hans leende blir och jag älskar att han egentligen inte vill läsa fordon på eber utan egentligen bara vill bosätta sig i en ödslig stuga ute på landet och livnära sig på jakt och fiske.

Jag tycker om den stolta morfadern med sitt barnbarn i en vagn, hans stolta leende som han bländar av mot varenda främling tänder en låga i det allra kallaste hjärtat.

Jag avgudar paret som precis köpt en liten hundvalp och är ute och premiärgår med den. För att visa att det är deras hund har de ett koppel med två handtag – man ska ju dela lika!

Jag gillar kårmänniskorna med Sofiero i fickorna som redan börjat värma upp inför kvällen alternativt inte ens brytt sig om att nyktra till från nattens bravader. Jag tycker också om pensionären som ser på kårmänniskorna med ett varm leende och hur jag kan se hur hon tänker tillbaka på sin egen ungdom men ändå inte längtar tillbaka eftersom hon är väldigt nöjd med sitt pensionärsliv. Vilken balans det blir när de njuter av sitt och inte längtar efter framtiden medan hon lever i framtiden men inte saknar sin dåtid. Det är en livscykel på några meter.

Jag älskar den svenniga familjen och dess blåögda kids med blonda Astrid Lindgren-lockar. Jag älskar deras fyllda ICA-kassar där du kan skymta en påse jordnötsringar och några MER i tetrapack. Jag kan se hur de spenderar kvällen i en halvbekväm IKEA-soffa framför någon puttinuttig film om något vilset rådjur eller överdrivet positiv elefant.

Under min promenad såg jag tre stycken fågelburar i tre olika fönster i tre olika delar av staden. Jag undrar för mig själv om det är vanligt att placera sin fågelbur i fönstret eller om jag bara hade turen (?) att vara med om ett sådant sammanträffande. Kan inte heller undvika tanken av att det känns väldigt ”in your bird face” att placera en bur i fönstret. Att liksom låta fågeln se friheten men inte få smaka på den. Det är ungefär som att binda fast ett tjockt barn framför ett bord med kakor. Haha.

Mitt bland allt det där finner man en väldigt vanlig tjej med jeans från H & M och huvudet i det blå. Och jag kan inte låta bli att förundras lite över henne också. För det är inte lätt att mitt bland alla andras karaktärer skapa sin egen.    


you ain't gonna trick me twice

Idag är det första april. Eftersom jag är en sådan skarp brud med huvudet på skaft och fullständig sinnesnärvaro har jag inte blivit ett dugg lurad. Jag gick till exempel inte alls på NT's skämt om att trängselskatt ska införas på Kungsgatan. Inte alls... Haha. Jag önskar dock att fler människor kunde gå in för riktigt bra aprilskämt, sånt är ju roligt, folk! Och visst har jag mina favoriter genom åren...

- En klassiker från NT är ju den som sade att "Linköping C" skulle bytas ut mot "Norrköping Västra". Linköpingsborna blev sjukt pissed och hahahha, ja. Det vore ju så roligt!

- En annan bra är ju den att Taco Bell skulle ha köpt upp The Liberty Bell i Philadephia. Fniss.

- Eller att någon institution i Alabama hade "röstat för att talet pi inte skulle vara 3.14 utan det bibliska talet 3.0"

- Men min absoluta favorit är fan den om en Whopper för vänsterhänta! Burger King gick ut och sade att de skulle lansera en Whopper för vänsterhänta, med exakt samma innehåll fast roterade 180°. Det roligaste är ju att folk på riktigt hade gått och beställt en "left handed whopper" (och även "right handed whopper") ett långt tag efter första april. Haha!

Så, trick me. Gört. Fniss.

RSS 2.0