HAPPY NEW YEAR

Årskrönikor känns rätt lame faktiskt. I alla fall om man inte har något vettigt att skriva. 2010 har varit ungefär precis likadant som de andra sexton åren av mitt liv. Det har vart bra. Det har vart dåligt. Människor har kommit och människor har gått. Nya platser har upptäckts, andra platser har lämnats. Jag har skrattat, jag har gråtit. Jag har gillat livet och jag har hatat det. Jag har gjort nya saker och samma gamla slentrianmässiga rutiner har även dem utförts. Som sagt, the big W-O-W is where? 

Nej, lyssna inte på mig. Den största cynikern on the lower east side, som dessutom har feber och lider av denna årliga nyårsångest ("SHIT!!! Har ännu ett år passerat? Och vad har jag egentligen åstakommit? Hur många liv har jag räddat? Hur många nya cancerbotemedel har jag forskat fram? Ännu ett år närmare döden!") som spökar in my mind and soul. Jag tycker att det är lika luddigt att fira nyår som att fira födelsedagar, just pga den där SNART ÄR DU DÖD-anledningen. Men om man vill fira det, så visst fine sure gört. Leave me out bara.

Men okej. Eftersom jag är sjuk och är uttråkad (varför sover jag inte bara? hah, för att det vore den självklara och ultimata lösningen, och sånt sysslar inte jag med...) så tänker jag ändå skriva ner lite up's and down's of 2010. 

På minussidan ligger plugget (som jag helt har tappat fokus på), allt slags rutinmässigt som sliter benmärgen på mig, en skranglig ekonomi som är en vanlig åkomma hos en sjuttonårig materialist, bristen på saker som jag vill dö för, USA's politik och i synnerlighet den där äckliga Sarah Palin, samt den delen av mig själv som jag egentligen vara vill pinna upp på en vägg och kasta köttknivar på, men som ändå alltid finns där för att förpesta mitt liv ännu lite mer. 

Det positiva (this is hard for me...) är alla de nya, fina människorna som har tillkommit i mitt liv, de nya platserna som jag har sett, sakerna jag har lärt om mig själv, filmerna och musiken som har fått det att tåras i mina ögon, de rappa argumenten hos politikerna jag beundrar, Julian Assange och hans kamp för demokratin, Englas tvillingpojkar, this and that and everything else. 

Det var sådär lagom lulligt och inte alls konkret, men det känns lite som om det är så 2010 har varit. Luddigt och flummigt. Lite som ett sånt där värdelöst år som bara finns där som transportsträcka till någonting bättre. För, det är ju så det är att vara ung, right? "Den enda anledningen till varför vi lever är att vi imorgon kanske får reda på varför". Så, vi får väl stå ut år 2011 också. Kanske, kanske att vi får någonting i sinnet som får oss att vilja fortsätta ut till 2012 också. Annars begår vi kollektivt självmord om prick ett år, ok?

Så. Förhoppningsvis så sover jag vid tolvslaget imorgon. Ni andra får ha det bra, ok? 
Happy new year.

  


snor denna från syster min

Årets Bästa Band: Yeasayer
Motivering: Aldrig tråkiga, hela tiden utmanande och nyskapande. I like!

Årets Bästa Manliga Artist
: Är jag extremt slentrian om jag säger Håkan Hellström?
Motivering: Vänner. Har ni inte förstått det än är det god tid för en lobotomi.

Årets Bästa Kvinnliga Artist
: Finns de?
Motivering: Kvinnliga artister är ju rätt lame eller hur? Jag hatar Robyn.

Årets Bästa Skiva
: Yeasayer - ODD BLOOD
Motivering: JESUS!! Det var länge sedan jag kände en sådan lyrisk känsla över ett par låtar. Lyssna, och ni kommer att förstå!

Årets Besvikelse-Skiva
: Daniel Gilbert - New african sports, soul café no #1
Motivering: Hurricane Gilbert liksom, vad hände? Förutom "The damned city lights" (som är en DYNA-O-MITE låt) är albumet totalt....jätteanonymt.

Årets Bästa Låt
: Hästpojken - Från där jag ropar. (trots att den egentligen släpptes typ den 29 dec -09), Yeasayer - Madder red, billie the vision and the dancers - you'd better watch out, the drums - saddest summer, belle and sebastian - i didn't see it coming, brandon flowers - jilted lovers and broken hearts, kent - ärlighet respekt kärlek, band of horses - dilly, beach house - take care, surfer blood - swim
Kommentar: Ett axplock. 

Årets Bästa Händelse
: luf!
Motivering: inte riktigt en händelse, men... ändå

Årets Bästa konsert
: Det har vart rätt snålt med sådana i år... men det var asballt att se Suede live i alla fall! 
Motivering: Brett Anderson. Enough said. 

Årets Mest Överskattade: Kanye West
Motivering: Visst, killen är bra! Visst är han till och med ljusår bättre än alla andra mainstream-rappare. Visst är han originell, häftig och kreativ. Men, jag förstår ändå inte... För mig blir det way too much inspelat, way too much tusen andra artister på samma track, för mycket background och för lite pure Kanyeah!

GOD JUL


GOD JUL Joyeux Noël MERRY CHRISTMAS Feliz Navidad HYVÄÄ JOULA!


Hell I won't be found


<3


bildbomb

                       

Dagens bästa nyhet:


Free Julian Assange to make a stand!


sånt här sysslar jag med

      

Hur ambitiöst är inte detta? Med tanke på min exrema avsaknad för estetik är det jääääävligt ambitiöst!


Namedropping


hehehehhehhe jag tycker faktiskt att det här är roligt. "Bace of ace".


...


(Vill bara tillägga att jo, han är visst snygg som saaaaataaaaaaaaaaaan! Därför är det ju i princip en fysisk och psykisk omöjlighet att han skulle kunnat våldta någon. Det går ju bara inte.) 


Lucia, CL och kemiplugg

De tre orden skulle kunna beskriva min måndag, om det inte vore för att jag totalskiter i den sista biten.
Jag gjorde en major uppoffring imorse och gick upp klockan prick sex för att vara i kyrkan (!!!!!!!!!!!!!!!stina i en kyrka!!!!!!!!!!!!!!!!) klockan prick åtta för att se på de geergymnasiets fina luciatåg. Det kan ha varit för att my skin liksom sizzles everytime I enter a church (tål det liksom inte) eller för att de sjöng så vackert, men rysningar i hela kroppen genererades för fullt. Punchlinen till detta är i alla fall att min första lektion på måndagar är klockan halv tolv. Så på tre timmar fick jag uppleva facebook-spelens manipulativa sida (tack corney... ;).

Jag fick i alla fall lite gottgöring för detta i och med att musiken var inställd, vilket innebar att jag slutade klockan halv två. Pretty neat aight! Efter lite slapp hemma entrade jag tram number two i'm feeling blue mot Norrköpings nypremiär för detta underbara koncept som går under namnet Café Liberal, aka CL. LUF's förbundssekriterare Christoffer Fagerberg var där och pratade om gömda flyktingar och kampanjen Gömd inte Glömd, vilket var väldigt intressant. Nu jävlar ska vi hjälpa de stackars papperslösa!

Jag kom hem för typ en halvtimme sedan, och tänkte att shit, här satan ska pluggas kemi! En rätt sane och logisk tanke med tanke på (ehehhe...) att jag har detta underbart gulliga fetingprov på onsdag. Men hallå... om någonting makes perfectly sense så är det ju inte så jävla dandy, eller hur? Så i'm taking the night off och hade i stället tänkt att sova som fan. Ännu en lång dag imorgon, och jag har som vanligt trehundraelva saker att göra. Att ha kemiångest (kemisk ångest...kronisk ångest?) kan jag ha den här tiden imorgon, då det bara är några saftiga timmar kvar tills jag äntligen får pressa mina nyvässade kolväten mot de klorblekta arken. Se, jag är SÅ inne i kemi-tänket, det här kommer gå super ;)

Puss på er fina! xxxxx


Money makes the wheels of the world go round

Make me dance, I want to surrender
Your familiar arms, I remember
Everybody's talking about you
Every word's a whisper without you

trött_tjej_93

Jag är förmodligen jordens sämsta bloggerska atm, men jag har så grymt mycket att göra. Mina dagar är verkligen packade till max! Jag har knappt öppnat kemiboken för att läsa de åtta kapitlen jag ska ha prov på om en vecka... Det känns åt helvete, men as sad as it sounds så är inte skolan mitt prio ett just nu. Visst kanske jag ångrar det om några år, men jag vill inte ångra en massa annat just nu. Äh. Betyg betyder väldigt lite i slutändan.

Jag är i alla fall konstant jättetrött och skulle behöva en fet sovmorgon någon gång. Men okej... Nu längtar jag bara tills att Grey's börjar så att det kan sluta och jag kan få sova. Det har vart en lång (men riktigt rolig!) dag... Imorgon kör vi skola, utvecklingssamtal och shopping.
NU kör vi Belle and Sebastian. Lyssna på "The Model", galet bra låt!

Det var väl egentligen det. Ha det fint kära medmänniskor xxxx


Think about it

"Education is an admirable thing, but it's well to remember from time to time that nothing that is worth knowing can be taught"


Runaway as fast as you can


Kanyes nya suger. 10,0 av pitchfork, fem plus av aftonbladet? Jag förstår verkligen inte. Visst är Kanye cool, visst är han ljusår bättre än alla andra amerikanska hip-hoppare och visst fan är han originell, men så bra? Nej!
Dock är singeln, Runaway, jävligt grym. Jävligt, jävligt grym. Den i sig kan jag unna en fem av fem. Annars, lätt årets mest överskattade. Skjut er.

Love Is Liberal

Basliberaler är helt geniala saker, faktiskt. Fyll kärsön med glada liberaler (och några arga kristna scouter... hrmpf) och det blir finfint liksom. I helgen har jag lärt mig massa om nationalekonomi, integritet, flyktingpolitik, folkrätt och internationalism. Det senare hölls av Birgitta Ohlsson (EU-minister, folkpartist, GALET COOL, för mina mindre medvetna läsare ;) och det var extremt inspirerande. Sånt blir man så splittrig i fingrarna av, och jag ÄLSKAR kicken det ger! Jag lever på den.

Igår fick vi även leka lite "lekar" (iiih). Eller well, rollspel passar bättre in. ASKA - Ashenvales Sanna Kristna Agronomer - är ett väldigt fint parti som är "jämställt", ogillar homosexuella och som fick varenda Amish i hela landet att rösta på oss. 10% känns ändå helt ok ;)

Annars är det ju andra advent idag. Julmys och kurering står på schemat. Jag.behöver.sömn! Denna vecka har vart väldigt stressig, extremt lång och innehållit alldeles för få sömntimmar. Men jag ska inte klaga, det har vart väldigt roligt också! Nästa vecka ska jag dock ta det jävligt lungt hade jag tänkt. Hade det inte vart för ett fett slutprov i Kemi A som jag måste plugga till hade jag nog tagit det precis så lungt i praktiken också...

Take care you ponytails out there. Bless you xxx

Jag tyckte i alla fall att det var bra!


Sure thing, recensenter gjorde det vanliga, extremt grötiga misstaget att jämföra britpopens nutida jag med vad de en gång var. Sånt... fungerar inte riktigt. För i den jämförelsen blir alla dessa fantastiska band rent utsagt skitdåliga. Kanske framför allt Suede. Jag tycker i alla fall att det är fint att en av britpopens frontmän har kvar (i alla fall det mesta av) sin originella och häftiga röst. No offence till Liam Gallagher, men hans nuvarande sånginsatser är inte ens rock n roll, de är bara... well. Ett tecken på att rock n roll is short, och att någon kanske borde gå och lägga sig nykter för en gång skull.
Anyway. Jag var en liten skit när Suede slog igenom, så jag kan ju knappast säga att jag minns dessa tonårsfyllor och första kärlekar (som alla recensenter gör, hrpmf...) men visst minns jag annat. Suede är nittiotal i dess fulla bemärkelse och hey! Det är ju jag med! "Everything Will Flow", "Saturday Night" och "Beautiful Ones" är stora delar i min barndom. Och sådana låtar håller man ju lite extra kära, eller hur?

Sedan kan man ju inte hjälpas att förundras något enormt av Brett Anderson. Vilken. man!!!!!! Återigen - klart som gatan att han var tretusen gånger häftigare när han var ung och relativt fräsch, men jaaaa vi faaaatttaaaar deeeeet! Jag kan inte sluta tycka att det är galet coolt att vara 43 år (!) och 1. se ut som Brett Anderson 2. Röra sig som Brett Anderson och 3. Sjunga som Brett Anderson. Han är en unik och speciell varelse, det är ett som är säkert. Och jordens kanske sexigaste människa, period. Det där androgyna, metrosexuella och dandy-aktiga är extremt suggestivt och jag dras åt det som en tjockis till kladdkaka.

Sämst igår var det rätt kassa ljudet. Ojdå, där försvann gitarren?
Bäst igår var de allra kändaste låtarna som lockade till allsång. Animal Nitrate, Everything Will Flow, Beautiful Ones och New Generation. Och Trash.

"I was born as a pantomine horse
ugly as the sun when he falls to the floor
I was cut from the wreckage one day
this is what I get for being that way"


RSS 2.0