Språk

Det bästa med att resa är att inte vara i Sverige. Eller, i Norrköping.
Visst är det häftigt att se nya saker, bara att vistas i en miljö som är så väldigt annorlunda från den man ser varje dag är något stort och häftigt... men det bästa jag vet är språken. Att höra andra människor prata något annat språk än svenska. Bara att åka några mil norrut och höra folk prata dalmål, eller varför inte söderut och dess skånska, är kul. Sånt fascinerar mig.
Och som med allt annat har jag mina favoriter. Två favoritspråk (och dialekter) som är ren njutning för öronen. Jag pratar tyvärr inte om franska, trots att jag älskar det språket... Jag snackar dels om brittisk engelska, helst med en riktig northern accent, typ Manchester. Och sedan har vi danska. SJUKT skumt, jag vet! Folk vill hela tiden twista till det och kalla det för en fulare version av svenska, men ååh... Ni vet redan om min förkärlek till Danmark och danskan får jag ju liksom på köpet.
I alla fall, dessa två språk (och dialekt...) tycker jag så mycket om att jag liksom måste höra dem. Och jag känner ingen som pratar varken danska eller brittisk engelska (min engelskalärares tappra försök gills inte...) så där har vi YOUTUBE! Så härligt!
Jag har till och med gått så långt att jag lyssnar på Rasmus Seebach för att få min danska-dos (ok, jag tycker att "natteravn" är en jävla fab låt... vad det nu ens betyder.) och intervjuer med typ honom, Mads Mikkelsen och Nicklas Bendtner (favorit-danskarna) såklart...

Jag vet öht inte varför jag kände att jag vill outa detta, men vafan. Något måste man ju fylla tomrummen med. Här har ni.


och igen... mannen är kanske inte jättesnygg och har kanske inte alla chips i påsen men VAD GÖR DET när man har sådana kind- och hakben? JAG DÖR!!!!!!

"I wanna thank the Academy"

Jag endade upp med att se hela jävla galan. Hur någon nu lyckas med det. Det var fan inte trist! Vem har lurat i mig det? Här gick jag och trodde att jag skulle behöva tvinga mig själv att öht komma igenom the arrival, i stället satt jag med en tom "nu är det ett helt år kvar tills nästa"-känsla klockan halv sju när det sista priset var utdelat. Varför har jag missat detta spektakel år efter år? Fan, galan har över en miljard årliga tittare världen över - det är STORT. Och sånt fascinerar mig något enormt. Här kommer lite åsikter om kvällen (natten/morgonen):

- Den största besvikelsen var ändå att "Exit through the Gift Shop" inte vann bästa dokumentär. Dels för att jag faktiskt har sett den (vilket är rätt ovanligt, jag brukar inte digga dokumentärer) och är så jävla amazed. Men mest besviken är man ju för att Banksy inte fick sin chans där. FATTA vilken historia han hade kunnat skriva! En miljard tittare, det finns ungefär trettiotre miljarder sätt att avslöja sin identitet på, live inför dem. Jag tror att det hade vart mega. Men nä, i stället vinner någon stiff dokumentär om USA's finanskris. Exakt, hur kul?

- En annan liten besvikelse var, tyvärr, värdparet. Jag hade SÅ höga förväntningar! Anne Hathaway skötte sig väl rätt så bra, men fina James? Vad hände? Var det nerver som spökade måntro? För herrejesus, jag har aldrig sett en man se så obekväm och inövad ut förut. Synd! Han brukar ju annars vara så extremt varm, avslappnad och väldigt karismatisk vilket gör att man älskar honom. Manusförfattarna har kanske ett lite för hårt grepp kring deras stackars halsar, vilket är synd. En så stor kväll som Oscarsgalan borde öppna upp för mer hjärtlig spontanitet.

- Jag har aldrig blivit så glad som när Colin Firth vann Best Actor. Jag har inte sett The King's Speech (än! få trailers har berört mig så mycket som de!) men Colin är en av mina absoluta favoritskådespelare. Jag tycker att han är helt underbar, lyckligt tafatt, empativäckande och så himla himla äkta. Välförtjänt.

- Jag blev också glad när Natalie Portman vann Best Actress. Igen, jag har inte sett Black Swan (med tanke på att den kommer på bio här i sverige på fredag...) men har LÄNGTAT efter den sedan i oktober. Natalie Portman är även hon en av mina absoluta favoriter, så enormt duktig. Även det mycket välförtjänt.

- Annat jag lade märke till var hur urgulliga Jude Law och Robert Downey Jr. var som prisutdelare. Jag köper hela Piff och Puff-retoriken fort som satan! Och så längtar jag lite extra tills den andra Sherlock Holmes-filmen kommer ut...
- "In a better world", eller "Hämnden" som vi säger här i Sverige, vann bästa utländska film, vilket var väldigt roligt. Också kul att Hollywood fick blicka in i Mikael Persbrandts isblåa ögon i sisådär tio sekunder när filmen presenterades. Ni kan få ta honom om ni vill... Och återigen fylls min idealisation för Danmark på. Oh...
- Filip och Fredrik (som var kommentatorer för galan, vääldigt bra as usual! Jag skrattade dock varje gång de nämnde "King's Speech" för att det lät som om de sade "The King's Bitch", fniss) klagade väldigt mycket på vinnarnas tal vilket jag inte riktigt kan hålla med om. Visst, det var inga stora sensationer, (förutom Melissa Leo's "fucking", oh oh) men jag kan inte låta bli att älska de spontana, gråtmilda och äkta tacktalen som kommer från hjärtat. Det måste ju inte vara Tom Hanks när han vann för "Philadelphia" även fast det var väldigt fint det med.
- Jag satt och antecknade lite filmer som jag vill se. Nu har jag en väldigt lång lista! King's Speech, Black Swan och The Social Network ligger högst upp... Biobesök, någon?
(här skulle jag lagt upp någon bild på något relevant, men hur fan gör man det på en mac? tekniska tjejen här.)



Oscarsgalan


Med denna man som värd... ja, det kan vara värt att se. Eller så har jag bara Tristan and Isolde och Milk-maraton för att få min James Franco-dos. Vi får se...


no agony, no

Jag insåg precis att mina två senaste inlägg handlar om hår och naglar, så här kommer ett vintage Stina-inlägg som handlar om saker jag hatar. För att ni inte ska dö liksom.

Jag hatar...

... när folk ser det positiva i träningsvärk. Typ "ååh jag har sån träningsvärk i magen, MEN det är ju skönt på nåt sätt". Typ "ååååååh träningsvärken DÖDAR mig, FYFAN vilken HELVETISK smärta! Men... det kommer ju utav något gott". Låt det göra helvetiskt ont och hata det för i helvete.

... De där reklamerna på tv om den nya, danska värktabletten. Ni vet, den där stora, pizzafeta och allmänt svettiga mannen som åmar sig framför spegeln och med en underbart dansk klang förklarar för frun sin (eller bara en random ny callgirl för natten? Förlåt mina fördomar, men förmodligen) att det "är huvepine". Nog för att det måste vara världens sämsta försäljningstrick, men jag blir bara sur för att det totalt krossar min något idealiserande bild av Danmark och danskar. Visst, jag vet att jag kanske inte borde tänka så, men jag gör det. Jag menar, vi har Norge som i princip är ett hitta på-land i ett tv-spel med en hick-accent och pengakåthet. Vi har Finland (kära Finland) där man är allmänt rå och super och bastar i omänskliga temperaturer (det är sant). Sverige är Lilla Landet Lagom där Jag är så jävla mycket sämre Dig, men Du är nivåer under Mig. Ni Fattar Grejen. Så, this leaves me to Danmark. Muskulösa (fast inte sådär ådrigt muskulösa, utan mer benigt muskulösa) män med välmarkerade hakor och kindben att dö för. Lägg även till att de är allmänt flummiga och fria och har Christiana.

... Big Brother. Nog för att jag följde det slaviskt när det gick förr i tiden (då jag var liten och nyfiken och lite mer korkad än vad jag är idag... tror jag) men det känns så enormt blasé år 2011. Jag menar, när jag var 9 år kunde jag ju på riktigt tro att folk som sökte till BB hade något att likna vid vett, men idag? Nä jag vet inte. Nog för att jag tycker att folk ska få smutsa ner sina rykten med vad de vill, men HELA MIN JÄVLA FACEBOOK FYLLS AV FOLKS JÄVLA ÅSIKTER OM BIG BROTHER. Bryr sig folk så berörs jag, och DET hatar jag.

Lite Little Miss Vixen-kaliber på sista delen, men sånt kan jag ta. Jag är väl man för i helvete!
(saker som gör mig lite mindre arg: Family Guy, O.C, Säkert! i flygeln nästa fredag, Emil Jensen, The Sims och vuxna män med slogan-kepsar)
xxxxxx


hey these are my new nails!

Eller nja, det är samma gamla naglar som jag hade när jag vaknade idag, men nu är de välputsade, väldoftande och välmålade vilket är något extremt nytt för mina gamla working class-naglar. Akryl och annat löst shit känns så inte Stina utan väldigt Kissie eller Blondinbella och är inget som jag vill bekanta mig med. Människorna sitter ju för fan med munskydd när de applicerar det! Creepy shit...
Jag var i alla fall hos Proffesionails här i stan som drivs av ett gäng charmiga asiater med A+ i service. Ibland var det lite svårt att kommunicera med dem, men efter att ha haft Chuong (med sina "aundruagrawdsekvsjonehr") som matte- och fysiklärare i snart två år vänjer man sig. PLUS att de har 20% rabatt hela februari vilket en students magra plånbok gillar.
Ha det fint ponies, xxxxx

hey this is my new head!

Nothing says "check out my new hair style!" like photo booth. Åh. Det är exakt likadant som min förra frisyr minus en decimeter slitna toppar typ. Och återigen - Klippoteket har världens bästa frisörer! I loooove them.
Iiiiii alla fall. Have a good one, fellas. Nu ska jag se på O.C.
xxxx

cut off all the ropes and let me fall

Det finns tre låtar här i världen som jag egentligen tycker är väldigt bra på tre väldigt olika sätt. Haken är bara den att varje gång jag lyssnar på dem så går jag sönder litegrann inombords och jag vet egentligen inte varför. Det är sjukligt frustrerande.
(Klart som fan jag vet varför btw.)

Here they are;






weekly update

- The Decemberists nya (The king is dead) är så JÄVLA BRA! Varenda jävla låt dödar mig av awesomeness. Framför allt "June Hymn", "Don't carry it all" och "January Hymn"

- Vänner, fellow suèdois, ovänner och främlingar - DET ÄR LOV! Det skulle inte kunnat komma mer lägligt. Fan vad jag behöver sömn och lediga dagar! (Veckorna mellan sport- och påsklovet kommer dock suga. Slutprov i MaC v.10, kemiprov om äckliga jävla jämvikter v. 11, fysikprov om elektricitet v.12, engelskaprov v.13 och ja, figure that out...)

- Äntligen har jag fixat mig en klipptid, det behövs. Nästa vecka blir jag kort(are)hårig!

- Jag ska fan unna mig själv manikyr nästa vecka. Fan vad bloggig jag kände mig när jag skrev så... men ja. Vi snackar inte tre meter långa fyrkantiga akrylnaglar här, utan bara lite.... ja, vad man nu gör. Vad vet jag? Nagellack?

- Igår skrev jag en bokanalys på engelska av dr. jekyll and mr. hyde på mindre än en timma och idag lyckades jag skriva ett första kapitel i en roman på sisådär fem word-sidor på en och en halv timma. Fan vad jag kan vara produktiv ibland!

- Så jävla ovärt egentligen. Fan, det är kallt ute. Min hjärna fryster. Därav allt detta babbel om absolut ingenting av något värde what so ever.

xxx


såhär fin har inte min dag varit, but will it ever be?


like school in july

Du var aldrig rädd för de som kallat mig en skada redan skedd
Du är musiken och Ziggy han förstod att jag som alltid varit stum behövde ord
Jag som tvekat, jag som aldrig vågat tro att jag har någonting så obegripligt stort
Att du vill vara min


bara för att det är alla hjärtans dag...

Sometimes I wonder if you're mythologizing me like I do you...




you walk cool but darling can you walk the line?

Och så sitter man här ännu en söndag och undrar vart fan helgen tog vägen... hm. I lungorna hos Plura, kanske. Finns ju gott med plats där.
Nästa vecka är ju den sista skolveckan innan sportlovet, vilket är en fet kick faktiskt. Man borde ha lov varannan vecka, det är nog det enda sättet att på något sätt motivera obstinata och skoltrötta tonåringar. Det eller gratis fika/sprit. Tål att tänkas på!

Gårkvällen (så kan man verkligen inte säga va? haha, tji på er) spenderades hos hall med le fabulous four typ. Mellomys (1. jag är jättekär i christian walz aka. wolverine. fiiiiin kille, fiiiiin röst! 2. jag fetingdiggar idol-daniels låt, it's like crack!!), twister (pinsamt nog har jag fan träningsvärk i benen idag... smidig_chey) och assnygg dans och popcornkastaochfångaimunnentävling (för att motverka särskrivandet <). Sådär fint och äkta som the good old days.

På tisdag har jag biologiprov och tror mig själv kunna så jävla mycket att jag inte pluggar till det. Ja, jag lär ångra det när jag sitter där med provet och inser att jag kanske inte är helt hundra på vad alleler och genotyper och locus är. Det är i alla fall galet roligt, jag älskar genetik! Jag älskar biologi. Det är nog mitt favoritämne efter svenska skulle jag tro...

Annars har jag i helgen beställt ett par Moheda-träskor (ja, några år efter De Medvetna, men vafan... jag är ju inte den snabbaste ponnyn i hagen heller) och insett att jag behöver införskaffa mig ett par nya gummistövlar. Jag har fastnat för ett par vita, lite lägre, från Vagabond. Och när man kollar på skor hos Vagabond fastnar man inte bara för ett par vita lantisskor skall ni veta, åh nej. Fan vad jag kommer bli så jävla mycket fattigare än vad jag redan är... Ibland hatar jag dessa brud-gener i mig.

Nu skulle jag kunna börja på min romananalys av Dr. Jekyll and Mr. Hyde (sjukt trist bok fyi) men det skulle ju vara att ta ett positivt steg i rätt riktning och sånt blir man ingen jävla rockstar av. Hah. Därför ska jag vara jävligt cool och göra spellistor på Spotify i stället. Produktivt OCH roligt. "I learn more from a three minute record baby, than I've ever learned in school".
Ta hand om er, xxxx

Skor jag har köpt:

Skor jag vill ha:
        


drives me mad


Jag blir galen! Varför är låten så jävla jävla bra för? Boyband genes <3


iMac!

SOM jag älskar den! Pappa har idag köpt en ny iMac och den är helt awesome! Jag har aldrig haft någon mac förut och håller nu på att vänja mig vid dess funktioner, och det går bra! Galet snygg är den ju också.
Och det bästa? iPhoto, såklart! Jag har vart så grymt avis på alla andra med mac bara för att jag är totalberoende av iPhoto, sååå kul! Läskigt kul faktiskt... Ni anar inte hur länge jag kan roa mig med det (och ni vill definitivt inte se alla übercharmiga bilder jag producerar...)
Annars har jag studiedag imorgon så att jag kan spendera hela daagen åt denna nya "lilla" pärla. Dock så kommer jag nog alltid att vara lite konservativ och tycka lite mer om "vanliga" datorer (pc tror jag allt att de kallas...) och deras funktioner. Jag menar, finns det öht spindelharpan och hjärter på mac? Naaah!
Någon som btw vet hur man maximerar internetfönstret på dessa apparater?
Aja, vi ses sugar pies. xx



it takes courage

Hade jag vart lite modigare hade jag lätt skaffat en sådan här tatuering. Inspirationen flödar och jag är rädd att jag om ett år kommer att se ut som en av mina skolböcker, dvs totalt nedklottrad med fina ord, meningar och citat. Men det är sånt man får ta när man är åttiofem, smärtan av att ha vart en nyfiken och emotionell tonåring med en "jag vill ha allt!"-attityd. Jag tror att jag kan klara av det.


Familjen Annorlunda

Familjen Annorlunda måste vara jordens finaste tv-program! Jag har slaviskt följt alla säsonger och jag blir lika tagen varje måndag. Jag älskar att i varje avsnitt slängas mellan känslan av "oh fy fan vad jobbigt med ungar, jag ska fan aldrig skaffa barn!" och "åååååh, underbara barn! Jag vill också ha tio kids!"
Nejvars. Jag vill varken ha noll eller tio kids, ett mellanting blir nog bra.
Varje säsong slås jag också av tanken att shit, dessa ungar kommer ju fan bli riktigt bra människor. Jag har verkligen en hjärtlig känsla av det! Tänk vilken ödmjukhet de måste ha, vilken förmåga till förhandling och tålamod och för att inte tala om generositeten de måste få!

Jag trivs väldigt bra i min plats som yngst av tre, men visst fan känner jag för kidsen som växer upp som yngst av tio. Haha.



Nej, här är det ingen vila och ingen jävla resort. Jag blandar mina tatueringsplaner (107 dagar kvar...) med svenskaplugg om världens finaste Tor som föredrar att gå över den flammande regnbågsbron då de andra gudarna rider. Cool kille, det.
xxxx


unless it's kicks man!

ÅH jag får sådana kickar av shopping. Av fynd! Dagens skörd bestod av en beige kofta från H&M, ett linne och ett par blommiga shorts från dito, två filmer (Casanova och The Reader) för 99:- och fyra Håkan-album (Känn ingen sorg, Det är så jag säger det, Kolikbarn och Edelweiss) för bloody 49:- styck! Skynda er in på cdon och skörda frukten människor!
Billiga H&M-kläder är nice, jag älskar deras vårutbud och priserna är galet låga (jag menar, ett linne för 50 spänn?) vilket är snällt mot en fattig students plånbok, men varje gång jag köper så billiga kläder får jag en sting av dåligt samvete... För, billiga kläder går ju lite hand i hand med oschysta arbetsförhållanden, och framför allt H&M har ju bevisligen använt sig av barnarbete och skitigt o-etiska sätt för att leverera billigt mode till rika svenskar... Shortsen var i alla fall väldigt fina... 

Nog med dåligt samvete, nu ska jag äta lunch och inte plugga. Jag har ju ändå bara både svenska- och franskaprov på tisdag, ett engelskatal att hålla på torsdag (förslag på ämne, någon?) och en romananalys på engelska att skriva. Dessutom ligger jag grymt mycket efter i skapande svenskan, men det orkar jag inte direkt bry mig om. Fan vad samhällig jag lät när jag nämnde det där! Hahahaha... Aja, jag har ett biologiprov nästnästa vecka för att väga upp det lite :)


Fina shorts som jag är helt kär i!


long haired child


Jag har kommit på att jag fan är långhårig! Har jag ever haft såhär långt hår förut? Typ njaa. Egentligen så trivs jag rätt så bra med att ha långt hår, jag passar mycket bättre i det... Men åh, jag ska nog klippa mig ändå. Fast inte jättekort, men ungefär till axlarna. Sådär mes-"åååååh-ska-jag-vara-lång-eller-korthårig?" Typ. Då gäller det bara att klämma in ett frisörbesök någon gång också.
Aaaaaja. Ha en fin natt tillsammans, ponies xxx


oh well, enough said

Jag har kommit in i en Jeff Buckley-period igen, javisst. Fan vad han är inspirerande, jag blir helt galen! Vackrare människa har nog aldrig sett solljuset, och vackrare melodier med världens vackraste röst och vackra lyrics har aldrig hörts. Hans version av The Smiths "I know it's over" (som är en gaaaalet fin låt!) är så jävla maniac att jag får snurr i huvudet. Så ren. Så fin. Så jävla avskalad, naken och på riktigt.



...



...och det är vackert så

Här sitter jag och tragglar fysik, precis som ungefär alla andra dagar denna vecka. Prov på fredag och just nu har jag ett konstigt lugn över mig... Kanske för att jag precis löste rätt så många tal som råkade vara identiska med facit och det mina kära vänner, händer inte särskilt ofta! Man skall vara glad åt det lilla, och det är jag fanimej. Ibland.

Glad är jag också över mitt finfina besök hos syv tidigare idag. Hej då kära fysik b, trevligt att vi verkligen aldrig kommer att råkas! Nej, nu för tiden är jag en NVMV:are, dvs en miljönaturare. Jag vet, det låter hemskt Grön Ungdom, men så illa är det inte. Det ger mig bara chansen att läsa miljökunskap och miljöpolitik i stället för den hemska fysikkursen. Mina IV-val till trean är också de kirrade, Samhäll B och CAE-engelska blidde det. Men bara för att jag valde franska steg 5 som ett av mina reservval lovar jag att jag kommer få det... Det känns lite som om min karma inte bär nog med motståndskraft mot Ulla Muda och hennes vilja att banka lite vett á la france i mitt tomma huvud... 

Bara för att vara sådär allmänt jätteirriterande kanske jag går och lägger mig snart. Skapande Svenska på eber 8 O'clock imorgon, sjukt o-nice. Visst älskar jag att skriva och grejer, men den där kursen är fan ett bottennapp med både tång och gummidäck... Och att den ligger på eber gör det hela ungefär tio ggr jobbigare. Att transporteras i fulla spårvagnar för att beblandas med typ fordonskillar och eber-ns-brudar är sjukt ovärt. Men vad gör man inte? 

Vi ses på andra sidan kära buddies. xx

   


Hur Jeff Buckley blev min bror

Såhär på kvällskvisten känns det bra att dikta
Rensa lite tankar och sina synder bikta
Till tonerna av Jeff Buckley's "Forget Her"
Finner jag inspiration efter "Lover, you should've come over"
Jag funderar på livets dynamik
Om det verkligen kan förklaras med kurser i fysik
Om det ens är lönt att du vet
Hur man räknar ut vattnets specifika värmekapacitet
Men å andra sidan, vad har jag för val?
Det är antingen det eller en rad av Fibonaccis tal
Det hänger efter mig likt en ilsken bananfluga
Men jag kan ju i alla fall trösta mig med världens finaste "Hallelujah"

RSS 2.0