"I wanna thank the Academy"

Jag endade upp med att se hela jävla galan. Hur någon nu lyckas med det. Det var fan inte trist! Vem har lurat i mig det? Här gick jag och trodde att jag skulle behöva tvinga mig själv att öht komma igenom the arrival, i stället satt jag med en tom "nu är det ett helt år kvar tills nästa"-känsla klockan halv sju när det sista priset var utdelat. Varför har jag missat detta spektakel år efter år? Fan, galan har över en miljard årliga tittare världen över - det är STORT. Och sånt fascinerar mig något enormt. Här kommer lite åsikter om kvällen (natten/morgonen):

- Den största besvikelsen var ändå att "Exit through the Gift Shop" inte vann bästa dokumentär. Dels för att jag faktiskt har sett den (vilket är rätt ovanligt, jag brukar inte digga dokumentärer) och är så jävla amazed. Men mest besviken är man ju för att Banksy inte fick sin chans där. FATTA vilken historia han hade kunnat skriva! En miljard tittare, det finns ungefär trettiotre miljarder sätt att avslöja sin identitet på, live inför dem. Jag tror att det hade vart mega. Men nä, i stället vinner någon stiff dokumentär om USA's finanskris. Exakt, hur kul?

- En annan liten besvikelse var, tyvärr, värdparet. Jag hade SÅ höga förväntningar! Anne Hathaway skötte sig väl rätt så bra, men fina James? Vad hände? Var det nerver som spökade måntro? För herrejesus, jag har aldrig sett en man se så obekväm och inövad ut förut. Synd! Han brukar ju annars vara så extremt varm, avslappnad och väldigt karismatisk vilket gör att man älskar honom. Manusförfattarna har kanske ett lite för hårt grepp kring deras stackars halsar, vilket är synd. En så stor kväll som Oscarsgalan borde öppna upp för mer hjärtlig spontanitet.

- Jag har aldrig blivit så glad som när Colin Firth vann Best Actor. Jag har inte sett The King's Speech (än! få trailers har berört mig så mycket som de!) men Colin är en av mina absoluta favoritskådespelare. Jag tycker att han är helt underbar, lyckligt tafatt, empativäckande och så himla himla äkta. Välförtjänt.

- Jag blev också glad när Natalie Portman vann Best Actress. Igen, jag har inte sett Black Swan (med tanke på att den kommer på bio här i sverige på fredag...) men har LÄNGTAT efter den sedan i oktober. Natalie Portman är även hon en av mina absoluta favoriter, så enormt duktig. Även det mycket välförtjänt.

- Annat jag lade märke till var hur urgulliga Jude Law och Robert Downey Jr. var som prisutdelare. Jag köper hela Piff och Puff-retoriken fort som satan! Och så längtar jag lite extra tills den andra Sherlock Holmes-filmen kommer ut...
- "In a better world", eller "Hämnden" som vi säger här i Sverige, vann bästa utländska film, vilket var väldigt roligt. Också kul att Hollywood fick blicka in i Mikael Persbrandts isblåa ögon i sisådär tio sekunder när filmen presenterades. Ni kan få ta honom om ni vill... Och återigen fylls min idealisation för Danmark på. Oh...
- Filip och Fredrik (som var kommentatorer för galan, vääldigt bra as usual! Jag skrattade dock varje gång de nämnde "King's Speech" för att det lät som om de sade "The King's Bitch", fniss) klagade väldigt mycket på vinnarnas tal vilket jag inte riktigt kan hålla med om. Visst, det var inga stora sensationer, (förutom Melissa Leo's "fucking", oh oh) men jag kan inte låta bli att älska de spontana, gråtmilda och äkta tacktalen som kommer från hjärtat. Det måste ju inte vara Tom Hanks när han vann för "Philadelphia" även fast det var väldigt fint det med.
- Jag satt och antecknade lite filmer som jag vill se. Nu har jag en väldigt lång lista! King's Speech, Black Swan och The Social Network ligger högst upp... Biobesök, någon?
(här skulle jag lagt upp någon bild på något relevant, men hur fan gör man det på en mac? tekniska tjejen här.)



Kommentarer
Postat av: Lisa

Delar av min hemtenta handlar om Banksy. Jag kan ändå tänka att det finns något positivt i det, jag menar, för all del han skapar ett uppsving för graffitigenren, men man får inte glömma att allt startade med kritik. Nu är han älskad, osanerad och kanske förlorar den kritiska makt han har.

Love him, i alla fall

2011-02-28 @ 17:19:23
Postat av: Stina

maybe so maybe so, men ändå. han är en sådan härlig person att jag blir så nyfiken på vad han hade kunnat hitta på... jag tror f.ö inte att han hade avslöjat sin identitet om han hade vunnit, men åh... nu får vi ju aldrig veta!

2011-02-28 @ 18:24:02
URL: http://jesuis.webblogg.se/
Postat av: Stina

jag älskar också honom btw. grymt cool!

2011-02-28 @ 18:24:26
URL: http://jesuis.webblogg.se/
Postat av: Lisa

det snackas om att Bansky är ett helt kollektiv. who knows?

2011-02-28 @ 20:46:45
Postat av: Stina

ja, det är säkert något sjukt ocharmigt... men man kan ju alltid drömma om den där ensliga, smarta och radikala killen typ.

2011-02-28 @ 20:59:48
URL: http://jesuis.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0