sedlarna om stina får bestämma

...vilket jag såklart inte får. Helt ärligt hade nog världen vart en skum jävla plats om jag styrde den... I alla fall. De nya sedlarna presenterade idag (typ här) och jag är lite smått besviken. Hammarskjöld kan jag förstå (och så är han på 1000-lappen som knappt används liksom...) samma med Ingmar Bergman och Astrid Lindgren. De andra? BORING! Så, i stället för att klaga (eheh...) så tänkte jag hitta på mina egna sedlar. Så, om jag nu var den där (goda) diktatorn skulle våra sedlar se ut såhär;

1.
Alla vill ju ta på Martin Björk, och eftersom 20-lappen är det (förmodligen) mest använda sedeln är det ju GIVET att placera honom där.

2.
Alla vet ju att femtiolappen är den romantiska sedeln (se färgerna, rosorna och den allmänt betuttade looken på den där bruden som ingen vet vem det är...) och det tänker jag inte ändra på - snarare späda på! Nu är ju visserligen inte Noomi och Ola Rapace gifta längre, men vad gör det? De var en förjävla snyggt par och bör förevigas på denna kärlekens sedel.

3.  
Hundralappen är ju den allra folkligaste sedeln av alla - eller hur! Vad är då bättre än att pryda den med en helt vanlig svensk gumma? Ni vet, en sådan där urtypisk mormor som bakar (lite för torra) kanelbullar och stickar (lite för fula) tröjor men som man älskar mer än något annat! Det sker alldeles för lite hyllning av de vanliga människorna (vore jag Göran Hägglund hade jag kallat dem "verklighetens folk") och det vill jag ändra på! Jag ser en hel komers runt hundralappen - en ny nuna varje månad! Nominera din personliga hjälte! Fatta vilket samlingsvärde som skulle kunna växa till i dessa sedlar så småningom...

4.
Tvåhundralappen blir ju tillskottet till sedelfamiljen (vilket jag personligen ÄLSKAR!) så det var väl inte jättelångsökt att jag vill ha ett litet knubbigt bebisansikte på den! Frågar du någon i USA om de vet vem "William the laughing kid" är vet de troligen det. Vet de vem Evert Taube är? Njaa...

5.
På femhundralappen vill jag se Olle Palmlöf. Precis som med Martin Björk vill man ju ta på Olle, men eftersom han är en public service-kille och Martin är en lös komersiell snubbe så ska Olle vara lite exklusivare - femhundralappen it is!

6.
Och så till sist vår mest värderade sedel - tusenlappen. Som sann rojalist gråter jag bittra tårar över att det helt saknas kungligheter på de nya sedlarna - så skulle det då inte vara om jag fick bestämma! Men för att ändå flirta lite med republikanerna tänkte jag att vår kära Prins Daniel kunde vara en ypperlig gråzon. En man av folket, men ändå prins. En askungesaga och definitivt värd tusen kronor!

Åh... jag tar tillbaka det där jag skrev om att en värl under mitt styre skulle vara skum, den skulle ju vara helt jävla super dandy! Tills dagen kommer då jag styr får jag väl använda mig av de extremt opersonliga visakorten. Pfft...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0