nu ska jag äta glass. för att jag kan. och för att det är sjukt gott.

Välkommen till år 2013 där jag skiter fullständigt i hur du är som person sålänge du vet hur man steker kesoplättar eller bakar proteinbrownies! Åh vad jag (redan?) är trött på denna hälso-hets. Det blir så jääävla töntigt och förlorar helt sin i grund och botten vettiga tanke.
 
En blogg jag läser tog upp ämnet litegrann igår och jag håller helt och hållet med! Den stora trenden år 2013 (som egentligen började redan 2012 men whatevs...) är ju att vara HÄLSOSAM, att käka äckliga substitut med stevia (stevia är f.ö skit, inte alls "naturligt" och mycket värre än t.ex aspartam eller vanligt socker, så var inte så jäkla naiva och lättlurade...) och överdosera protein. Vi ska posta varenda jäkla gymbesök (minst 1 gång per dag) på fb/insta och helst ska vi då också va skitsnygga (SLUTA VA SNYGGA PÅ GYMMET! man ska vara svettig och jävligt ful, annars gör du fel......) och posa med nån äcklig jävla proteinshake i en rosa, flashig shaker. Sedan lägger vi upp bilder på våra extremt nyttiga måltider eller nya träningskläder. Helst också en klassisk "före och efter-bild" med ett par gamla jeans.
 
Så OK Stina, vad är det nu som är så dåligt med detta? Är det inte bra att folk väljer en hälsosammare livsstil? Nja... i grund och botten är det ju som sagt en väldigt bra trend, ljusår bättre än den anorektikerinspirerade självsvältstrenden som pågått i flera år. Men det blir för mycket, det blir en hets och där kommer man ifrån det som egentligen är bra och viktigt. Det handlar helt plötsligt inte om att göra saker för sig själv, att käka och träna så att man själv mår bra av det, utan det blir en tävling. Plus att folk blir så insnöade på deras definititon av ordet "hälsosam" och glömmer helt bort delen där begreppet "hälsa" även inkluderar ett psykiskt välmående. Nej, att smälla i mig en pizza är inte det ultimata för min fysiska hälsa men jävlar vad gott det är! Mitt mentala tillstånd höjs till skyarna så fort jag får smaka på lite fett och socker och det är jag definitivt inte ensam om. Det är en balansgång det hela och det tycks folk skita i. Helt plötsligt har man "syndat" om man käkar en påse godis, och man "får ha unnardagar" då man ska äta vad man vill utan dåligt samvete.............Man ska kunna käka en chokladkaka vilken jäkla dag i veckan som helst utan en gnutta dåligt samvete, vet ni vad det är annars? En ätstörning. Hälsosamt? I think not.
 
Det jag vill ha sagt är att gör vad faaan du vill sålänge du mår bra. Sure, jag tränar 4-5 ggr/vecka men inte ett dugg för att se ut på ett visst sätt. Jag gör det för att jag älskar det, tycker det är extremt skönt och kul! Mellan träningspassen bryr jag mig inte ett skiiiiit om kalorier, protein eller kolhydrater, jag äter väldigt mycket skräp men mår jättebra fysiskt och psykiskt. Har aldrig haft några problem med min fysik. Livet är alldeles för kort för att stirra sig blind på en jäkla våg eller räkna kalorier. PLUS att fet mat och choklad bevisligen gör en lyckligare. And who am I to argue with science liksom? "Do what the fuck makes you happy, 'cause in the end who's there? You"

Kommentarer
Postat av: Lisa

jamen eller hur, den där hälso- och träningshetsen är lite galen. dock finns det rätt mycket god mat som alla hälsofreak tipsar om. typ bananpannkaka (oväntat gott och så enkelt) och alla goda smoothies typ.

2013-04-19 @ 10:41:55
Postat av: Stina

jo det är klart, nyttigt måste inte va äckligt (även fast jag typ tycker det haha... men så är jag ju 10 år när det gäller matvanor också) men när man börjar mixtra med proteinpulver i ALLT blir det overkill...

2013-04-19 @ 11:35:04
Postat av: Lisa

allt som låter konstigt (pulver, div konstiga frön och framförallt denna jävla kokosolja???!) bojkottar jag

2013-04-19 @ 16:24:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0