Religion, respekt och alla mil däremellan

Jag har länge funderat på det här med hur FN's mänskliga rättigheter kontrar religion. Jag menar, vi kan alla se och förstå hur en del religioner inte alls följer dem, och hur länder med religiösa lagar (jag syftar främst på länder som har Sharia som utgångspunkt) inte alls följer de restriktioner som ges. Ändå... gör man inget? Jag menar, i Iran gifts 10-åriga flickor bort, människor stenas efter att ha begått äktenskapsbrott, kvinnor är inte tillåtna att klä sig hur de vill och de behöver alltid en mans godkännande för att t.ex studera eller resa utomlands. Allt detta (och mycket mer) bryter mot FN's mänskliga rättigheter, men det godkänns under nicket "religion". 

Samtidigt i Europa. Ett förslag om förbud mot heltäckande slöjor (burka och niqab) cirkulerar runt i olika länder. Vissa av dem (nu senast Frankrike) har till och med röstat för förslaget. FN höjer pekfingrar och ideella föreningar rasar - hur kan man rösta för något som är en sådan kränkning mot den personliga integriteten? Hur kan man vara så fientlig och respektlös mot andra människors kultur? 

Jag tänker såhär. Ska vi snacka respekt så ska det vara ömsesidigt. Så är det bara! Får man i Iran förbjuda kvinnor att bära korta kjolar och linnen på offentlig plats ska man också få förbjuda kvinnor att bära burka eller niqab i Europa. Iran anammar sin kultur likväl som Frankrike har rätt att anamma sin. Eller? 

Jag som socialliberal tycker egentligen att ja, människor har rätt att klä sig hur de vill. Vill du bära slöja tycker jag att det är fine, trots att jag inte stödjer islam och inte delar dina åsikter. Det enda krav jag har är att du i gengäld ska respektera att jag vill visa ben, armar och hår. Men nu är ju inte världen så idealistisk, och lagar finns redan. Jag menar, om vi ser på det såhär... Skulle jag som svensk åka ner till t.ex Saudiarabien och gå runt där i kortkort och urringat skulle ju inte folk se på mig och tänka "det är ok, det är ju hennes kultur". Vi i västvärlden förväntas ha en sådan enorm respekt för allt och alla, det som äcklar mig är bara att ingen kräver det från resten av världen. 

Jag är, delvis därför, klart på Jan Björklunds förslag om ett förbud mot heltäckande slöja i skolan. Delvis också av andra skäl, såsom att en personlig kommunikation definitivt störs när man inte kan läsa varandras ansiktsuttryck. Åt de andra moraliska dilemman vill jag egentligen bara att världen (FN) ska öppna upp ögonen. Jag tycker verkligen inte att religion ska stå över de mänskliga rättigheterna eller över huvud taget styra ett land. Religion är en privatsak.   


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0