Illusionen om Gud

Jag läser ju "The God Delusion" just nu, vilket får mig så grymt taggad till att bara krossa religionen. Nej, inte hitler-style. Jag vill krossa religionen, inte alla judar, muslimer, kristna etc. Ja. I alla fall, boken är kanske inte riktigt menat för att sextonåringar ska läsa den, och ibland måste jag typ googla varje ord för att förstå en mening... Ja, den är på svenska. Men handligen är god som attan. Jag blir så grymt förundrad av Richard Dawkins för att han verkligen inte ursäktar sig en enda gång. Sånt klarar inte jag av. För religion är ju ett sådan känsligt ämne. Som det står i boken;
"Människor förväntas förklara och stå upp för sina fördomar, men så fort man ifrågasätter någons religion bryter man mot religionsfriheten och är respektlös".
Därför är religionen ett minfält (bildligt och bokstavligt talat...) där man måste tassa på tå för att inte vara "respektlös". Jag är väldigt frispråkig, men när det gäller diskussioner om religion i offentliga sammanhang backar jag. Jag kokar på insidan och vill bara bevisa att alla har fel, men likförbannat säger jag inget. Jag vet hur mycket skit man kan få för det.
Vad hände med att "respektera" alla? Man förväntas respektera religösa människor, men hur stor är deras respekt för en ateist när man inte ens tillåts säga vad man tycker om den andres tro?
I alla fall. Sigmund Freud var en mycket klok människa, som en gång sade följande;

"Religion is the process of unconscious wish fulfillment, where, for certain people, if the process did not take place it would put them in self-danger of coming to mental harm, being unable to cope with the idea of a godless, purposeless life."

Där fick han till det. Religion går egentligen bara ut på att ryggradslösa människor ska finna något att skylla på. Något att lägga saker i händerna på, för vem orkar ta ansvar för sina egna handlingar?
Livet har ingen mening. Eller så har det en. Get. over. it. Måste vi ha en högre makt för att livet ska få en mening, och på vilket sätt skulle det fungera?

Jag skulle vilja ha en riktig religiös människa att diskutera med. Min mormor börjar ju bara hålla med mig varje gång vi ska diskutera kristendomen...
Aja, jag skulle kunna ägna ett helt liv åt att vara skriva propaganda för ateism och totalsåga teism och deism, men jag har tydligen bättre saker för mig. Grey's Anatomy, till exempel.
Ses.


Vi tar en sådan bild igen. Alldeles mitt i prick! Imagine no religion, då skulle allt Manhattan skyline se annorlunda ut...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0